محمدرضا نجفی‌منش

صنعت خودرو روسیه مانند خودروسازان ایرانی چندسالی تجربه تحریم‌های بین‌المللی را پیش رو داشته است به همین دلیل انتظار می‌رود فعالان صنعت خودرو دو کشور همکاری‌های جدیدی را باهم آغاز کنند.

در ادامه محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به درخواست بیش‌از ۲۰۰ قطعه‌ ایرانی توسط خودروسازان روسی با آغاز ثبت‌نام در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی گفت: «قطعا هر گامی که در جهت رفع موانع و حمایت از تولید برداشته شود، نتیجه‌بخش خواهد بود.»

حضور فعالان صنعت قطعه‌ کشور در نمایشگاه اتومبیلیتی چه دستاوردهایی به دنبال خواهد داشت؟

آغاز ثبت‌نام حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۴ مسکو از ۱۹خرداد ماه، می‌تواند فرصت مناسبی برای فعالان صنعت قطعه کشور باشد. امسال صنعتگران ایرانی برای سومین سال پیاپی، در این نمایشگاه حضور دارند. طی دو دوره‌ گذشته شاهد شکل‌گیری تفاهم‌نامه‌ها و گاه قراردادهایی میان طرف ایرانی و روسی در این نمایشگاه بودیم و برخی قطعه‌سازان، تولیدات خود را روانه این کشور کردند.

با توجه به شرایط مشابه در صنعت خودرو روسیه و ایران چه قطعات خودرویی می‌تواند بیشترین اقبال برای افزوده شدن به سبد صادرات را دارد؟

خودروسازان روسی فهرست بیش‌از ۲۰۰قطعه مورد نیاز خود را برای تامین از سوی صنعتگران ایرانی ارائه و ثبت درخواست کرده‌اند. حضور در بازار بزرگ خودرو روسیه، نیازمند پیگیری و ممارست است، بنابراین به‌طور قطع، فقط با یک بار سفر به این کشور، صنعتگران نمی‌توانند موفق به کسب سهمی از بازار این همسایه شمالی شوند.

حضور پررنگ و اثرگذار قطعه‌سازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه چه حمایت‌هایی را از سوی دولت را طلب می‌کند؟

در ادوار گذشته نیز این حمایت را شاهد بودیم و همواره سازمان صنایع کوچک پای کار بوده است و چنانچه شرکتی از شهرک‌های صنعتی در نمایشگاه حضور می‌یافت، به عنوان مشوق بخشی از هزینه‌های نمایشگاهی را متقبل می‌شد. به‌رغم گذشت حدود سه‌ماه از سال ۱۴۰۳، هنوز وضعیت مطلوبی را در قطعه‌سازی شاهد نیستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =